Week 10 Eigen museum
Goeiemorgen lieve schilders, vandaag de laatste opdracht van het seizoen, de 'zomeropdracht'.
Zie wat je ermee kan, ga er vrijelijk mee om, en heb er hopelijk plezier aan. Ik zal wekelijks werk dat jullie opsturen naar Lous blijven zenden voor de website.
André Malraux bedacht in 1947 het 'imaginaire museum'. Malraux had daarvoor honderden afbeeldingen van sculpturen uit de hele (ook niet-westerse) wereld verzameld, die hij op een nieuwe manier had geordend. Niet kunsthistorisch verantwoord, maar los van hun oorspronkelijke context en enkel op basis van zijn eigen, vrije associaties.
Belangrijk voor de manier waarop Malraux te werk kon gaan, was de opkomst van de reproductie techniek. Fotografische afbeeldingen van de kunstwerken waren de kurk waarop zijn imaginaire museum überhaupt kon drijven.
De discussie die nu sinds enkele jaren speelt in de musea, is in hoeverre de musea niet te eenzijdig zijn samengesteld. Te westers. Te mannelijk. Te wit. Te autoritair. Teveel verkokerd in hun oude canon. Zonder al te veel aandacht voor vrouwelijke kunstenaars, kunstenaars met een niet-westerse achtergrond en kunstenaars die niet passen in het aloude vertrouwde, maar benauwde keurslijf van de Goede Smaak en Verantwoorde Stijl.
De zomeropdracht voor jullie is je eigen museum samen te stellen met je vijf favoriete werken. Bij de keuze van hetgeen je exposeert mag je zeer ruim te werk gaan. Je kan uit de kunsthistorie putten, maar ook werk uit de reclame, familiealbums of wetenschap om maar wat te noemen.
Het door jou uitgekozen werk teken of schilder je na.
Het museum kan 'plat' gepresenteerd worden dwz dat de werken op een vel papier liggen, of ruimtelijk, als 'kijkdoos'.
Goeiemorgen lieve schilders, vandaag de laatste opdracht van het seizoen, de 'zomeropdracht'.
Zie wat je ermee kan, ga er vrijelijk mee om, en heb er hopelijk plezier aan. Ik zal wekelijks werk dat jullie opsturen naar Lous blijven zenden voor de website.
André Malraux bedacht in 1947 het 'imaginaire museum'. Malraux had daarvoor honderden afbeeldingen van sculpturen uit de hele (ook niet-westerse) wereld verzameld, die hij op een nieuwe manier had geordend. Niet kunsthistorisch verantwoord, maar los van hun oorspronkelijke context en enkel op basis van zijn eigen, vrije associaties.
Belangrijk voor de manier waarop Malraux te werk kon gaan, was de opkomst van de reproductie techniek. Fotografische afbeeldingen van de kunstwerken waren de kurk waarop zijn imaginaire museum überhaupt kon drijven.
De discussie die nu sinds enkele jaren speelt in de musea, is in hoeverre de musea niet te eenzijdig zijn samengesteld. Te westers. Te mannelijk. Te wit. Te autoritair. Teveel verkokerd in hun oude canon. Zonder al te veel aandacht voor vrouwelijke kunstenaars, kunstenaars met een niet-westerse achtergrond en kunstenaars die niet passen in het aloude vertrouwde, maar benauwde keurslijf van de Goede Smaak en Verantwoorde Stijl.
De zomeropdracht voor jullie is je eigen museum samen te stellen met je vijf favoriete werken. Bij de keuze van hetgeen je exposeert mag je zeer ruim te werk gaan. Je kan uit de kunsthistorie putten, maar ook werk uit de reclame, familiealbums of wetenschap om maar wat te noemen.
Het door jou uitgekozen werk teken of schilder je na.
Het museum kan 'plat' gepresenteerd worden dwz dat de werken op een vel papier liggen, of ruimtelijk, als 'kijkdoos'.
Wim van de Camp: Ik heb voor mijn museum gekozen om niet de oude meesters te gebruiken, hoewel ik die zeer bewonder, maar meer moderne schilders die een grote invloed op de moderne kunst hebben. Ook vind ik beeldhouwwerken mooi. Mijn keuze is gevallen op : W. Turner met een zeegezicht, Pablo Picasso met een portret vanDora Maar. Vincent Van Gogh met zonnebloemen en David Hockney met een boslandschap. Het beeld is een angstig paard van Marino Marini.