De Dinsdag groep bestaat uit meestal ervaren schilders die in uiteenlopende stijlen schilderen. Zie ook VRIJ WERK.
Het thema dit seizoen is: Japan
Gedurende 27 weken verdiepen we ons in clusters van drie weken, afgewisseld met drie weken vrij werk, in vier aspecten van de Japanse kunst. 1. Sumi-e (inkt, penseel, papier, natuur), 2. Ukiyo-e, 17de eeuw, prentkunst, (plat, grafisch, lino, rijstpapier), 3. Japonisme (begrippen 1845) en 4. Modern Japan en Hari-e
Het thema dit seizoen is: Japan
Gedurende 27 weken verdiepen we ons in clusters van drie weken, afgewisseld met drie weken vrij werk, in vier aspecten van de Japanse kunst. 1. Sumi-e (inkt, penseel, papier, natuur), 2. Ukiyo-e, 17de eeuw, prentkunst, (plat, grafisch, lino, rijstpapier), 3. Japonisme (begrippen 1845) en 4. Modern Japan en Hari-e
Ukiyo-e
Goeiemorgen lieve schilders in dit nieuwe jaar.
Vanochtend zouden we ‘live’ beginnen met een nieuwe opdracht. Maar de gebouwen van Kumulus zijn helaas nog dicht, dus we starten middels deze app.
Bovenstaand filmpje geeft een uitleg over ‘Ukiyo-e’, de Japanse print-techniek waardoor we ons bij deze opdracht laten inspireren.
In plaats van de zeer bewerkelijke techniek van houtsnede gaan wij aan de slag met lino.
Net als de houtsnede is de linosnede een zgn ‘hoogdruktechniek’. Dat wil zeggen dat de delen die ‘hoog’ blijven bij de lino de kleur van de inkt krijgen, de delen die je weghaalt krijgen de kleur van het papier.
De lino die je gaat maken heeft minimaal twee kleuren: de kleur van je inkt en de kleur van je papier.
Het maken van een precieze meer-kleurenlino vergt wat ervaring, maar ook op een eenvoudige manier kan je extra kleur toevoegen.
Je kan bv een extra plaatje snijden met een middenkleur, die niet precies hoeft te ‘passen’ in de vlakken. Ook een plaatje afdrukken 1 onderkleur (anders dan de papier kleur) is een optie.
Verder is er natuurlijk niets op tegen je lino in te kleuren met bv aquarelverf of kleurpotlood.
Bij het maken van een lino is het handig eerst een ontwerp te maken, met bv verf of stift. In het artikel aan het begin van mijn app lees je dat ook de Japanners op deze manier te werk gaan, onder de naam ‘hanshita-e’.
Het ontwerp zet je over op je lino, dat gaat handig met stift.
De delen die he wegsnijdt krijgen de kleur van het papier, dat wat blijft de kleur van je inkt.
Bedenk je dat de voorstelling in spiegelbeeld op je papier komt.
Het afdrukken kan met de bolle kant van een lepel, of over een poosje weer op Kumulus met de drukpers.
De opdracht is een lino te maken in minimaal twee kleuren, met een Japans thema. Dit kan zijn : een voorwerp, architectuur of natuur.
Ter inspiratie stuur ik je wat voorbeelden.
Bij het eerste voorbeeld zit ook de plaat lino ter verduidelijking.
Veel plezier en succes!
Eva
Goeiemorgen lieve schilders in dit nieuwe jaar.
Vanochtend zouden we ‘live’ beginnen met een nieuwe opdracht. Maar de gebouwen van Kumulus zijn helaas nog dicht, dus we starten middels deze app.
Bovenstaand filmpje geeft een uitleg over ‘Ukiyo-e’, de Japanse print-techniek waardoor we ons bij deze opdracht laten inspireren.
In plaats van de zeer bewerkelijke techniek van houtsnede gaan wij aan de slag met lino.
Net als de houtsnede is de linosnede een zgn ‘hoogdruktechniek’. Dat wil zeggen dat de delen die ‘hoog’ blijven bij de lino de kleur van de inkt krijgen, de delen die je weghaalt krijgen de kleur van het papier.
De lino die je gaat maken heeft minimaal twee kleuren: de kleur van je inkt en de kleur van je papier.
Het maken van een precieze meer-kleurenlino vergt wat ervaring, maar ook op een eenvoudige manier kan je extra kleur toevoegen.
Je kan bv een extra plaatje snijden met een middenkleur, die niet precies hoeft te ‘passen’ in de vlakken. Ook een plaatje afdrukken 1 onderkleur (anders dan de papier kleur) is een optie.
Verder is er natuurlijk niets op tegen je lino in te kleuren met bv aquarelverf of kleurpotlood.
Bij het maken van een lino is het handig eerst een ontwerp te maken, met bv verf of stift. In het artikel aan het begin van mijn app lees je dat ook de Japanners op deze manier te werk gaan, onder de naam ‘hanshita-e’.
Het ontwerp zet je over op je lino, dat gaat handig met stift.
De delen die he wegsnijdt krijgen de kleur van het papier, dat wat blijft de kleur van je inkt.
Bedenk je dat de voorstelling in spiegelbeeld op je papier komt.
Het afdrukken kan met de bolle kant van een lepel, of over een poosje weer op Kumulus met de drukpers.
De opdracht is een lino te maken in minimaal twee kleuren, met een Japans thema. Dit kan zijn : een voorwerp, architectuur of natuur.
Ter inspiratie stuur ik je wat voorbeelden.
Bij het eerste voorbeeld zit ook de plaat lino ter verduidelijking.
Veel plezier en succes!
Eva
Hari-e
In verband met onzekere omstandigheden zijn de plannen wat gewijzigd. In navolging van de Japanse kunstenaar Masayase Uchida gaan we deze drie weken gebruik maken van zijn collagetechnieken, wat ook mooi aansluit op het werk van Dorine van der Ploeg. Als onderwerp kiezen we het landschap rond de Hoge en Lage Fronten in Maastricht. Fortificaties uit de 16de en 17de eeuw waarin zich ook mooie natuur heeft ontwikkeld. We wandelen door het gebied en maken foto's om te gebruiken.
In verband met onzekere omstandigheden zijn de plannen wat gewijzigd. In navolging van de Japanse kunstenaar Masayase Uchida gaan we deze drie weken gebruik maken van zijn collagetechnieken, wat ook mooi aansluit op het werk van Dorine van der Ploeg. Als onderwerp kiezen we het landschap rond de Hoge en Lage Fronten in Maastricht. Fortificaties uit de 16de en 17de eeuw waarin zich ook mooie natuur heeft ontwikkeld. We wandelen door het gebied en maken foto's om te gebruiken.
1. Sumi-e
Het thema van dit schilderseizoen is kleur. In september Geel oktober - november alle kleuren met knipsels geverfde vellen papier, december - januari zwart (zie voorbeelden bij de maandaggroep). Februari bijna wit
Voor de kleur wit bekijken we voorbeelden van de schilders Kuitenbrouwer en Jan v.d.Kooi.
Ook hier weer verrassende resultaten!
Ook hier weer verrassende resultaten!
Voor de kleur zwart gaan we de nacht schilderen. Peindre la nuit. dec. 2019 - januari 2020
Dat hoeft niet altijd (meestal niet) met zwart te gebeuren.
Dat hoeft niet altijd (meestal niet) met zwart te gebeuren.
N.a.v. het werk van kunstenares Dorine van der Ploeg gaan we werken met collages van zelfgeschilderde vellen papier geplakt in een compositie naar eigen ontwerp. oktober - november 2019
Deze methode schijnt de dinsdaggroep bijzonder te inspireren. Ze hebben prachtige werken gemaakt!!
Resultaten
We beginnen dit jaar met Geel n.a.v. de zonnebloemen van Van Gogh september 2019
2015 - 2019
Jan Beutener februari - maart 2019
Jan Beutener maakt sterke, stille en ingetogen schilderijen. Hij zoemt in op een beeld waardoor men allereerst een interessante vlakverdeling ziet en bij nader inzien spannende uitgewerkte details ontdekt.
Sporen december - januari
Door portretten van mensen die het leven geleefd hebben beelden we het jaarthema 'Sporen' uit. Met dun papier, vermengd met gesso, brengen we rimpels en contouren aan in het gezicht, waarna we met acryl het portret schilderen.
à la Thiebaud oktober - november 2018
Naar aanleiding van de tentoonstelling over de Amerikaanse schilder Wayne Thiebaud in Museum Voorlinden bestuderen we zijn manier van werken. Eerst een schets in houtskool (van een 'suikerzoen') om donker en licht van elkaar te scheiden. De volgende week neemt ieder een eigen onderwerp, eerst in acryl met zwart en wit, daarna in olieverf met kleur.
à la Oepts september 2018
Willem Antonie Oepts, Nederlands kunstenaar, schilderde na 1945 vele geabstraheerd en zonovergoten landschappen voornamelijk in Zuid-Frankrijk; een uitgesproken colorist. We schilderen onze eigen beelden in zijn stijl.
Willem Antonie Oepts, Nederlands kunstenaar, schilderde na 1945 vele geabstraheerd en zonovergoten landschappen voornamelijk in Zuid-Frankrijk; een uitgesproken colorist. We schilderen onze eigen beelden in zijn stijl.
Werk 2017-2018
Naaktmodel à la prima maart
In maart schilderen we een naaktmodel à la prima, dwz in één keer in olieverf op doek. De eerste week beginnen met een oefening van een foto van een model. Daarna van een levend model. Is een stuk moeilijker dan van een plaatje. De laatste week schildert iedereen à la prima onze Paula.
Lino/drukinkt op rijstpapier november
Na een aantal weken eigen werk gaan we hard aan de gang met lino/drukinkt op rijstpapier
Schilderen op het ritme/sfeer van muziek oktober
In oktober schilderen en tekenen we met inkt/acryl op papier op het ritme of de sfeer van muziek. Om te beginnen met het ontdekken van het ritme van je eigen handschrift. We schilderen ook met lange stok.
Houtskooltechnieken september
We beginnen het jaar met houtskooltechnieken à la Matisse, Reini Spoelsta en/of eigen ontwerp
2016-2017
mei
Tijdens een afsluitende les bij een van de cursisten thuis schilderden we over (eigen of uit glossy) foto's op glanzend materiaal. Inspiratiebron waren Andreas Erikkson en Gerhard Richter. (klik op een foto en ga er met de pijltjes doorheen)
Tijdens een afsluitende les bij een van de cursisten thuis schilderden we over (eigen of uit glossy) foto's op glanzend materiaal. Inspiratiebron waren Andreas Erikkson en Gerhard Richter. (klik op een foto en ga er met de pijltjes doorheen)
Braque, spelen met vormen maart
We bestuderen werk van de schilder Braque, gemaakt rond 1925. Opvallend hierbij zijn de verschillende perspectieven die de kunstenaar hanteert, alsook zijn uitgesproken gebruik van lichte en donkere partijen.
We maken schetsen met houtskool naar aanleiding van een stilleven, en letten hierbij op compositie en vormgebruik. Vervolgens werken we met zwarte en witte acryl, of met papier, op grijs karton, om zo de zwart/wit verdeling te bepalen. Hierna wordt een eindwerk gemaakt met olieverf op doek.
Detail van het gebouw januari (zie ook september)
In het kader van het jaarthema 'De Fenix' hebben de cursisten van Eva Lensink zich, gezien het feit dat het een enigszins spannend jaar was voor Kumulus, bezig gehouden met 'ons' gebouw aan de Herbenusstraat. Dat deze prachtige plek, zowel van buiten als binnen, voor veel beeldende inspiratie zorgt is af te lezen aan het werk dat hier getoond wordt.
De schilderijen van het exterieur van het gebouw laten de plek vooral herkenbaar zien.
Bij het schilderen van het interieur is een ogenschijnlijk onbelangrijk detail omgezet tot een interessant beeld, dat de schoonheid van dit detail zichtbaar maakt.
model december
In december beginnen we met modeltekenen. Houtskool of conté, verschillende standen en invalshoeken. Als laatste het model in een gebloemde kimono. Dit gaan we later uitwerken in olie of acryl met twee uitgangspunten: 1. het model en de achtergrond krijgen evenveel aandacht, in de eerste plaats gaat het over verf en 2. model is het onderwerp.
collages oktober - november
Het maken van collages is een techniek die in de kunst veelvuldig gebruikt wordt.
In de vorige eeuw werkten onder andere schilders als Picasso, Bracque en Gris met collage.
Ook in de hedendaagse kunst is het een veel gebruikte werkvorm; zie meer Saskia Olde Wolbers, Jordan Clark en Ruth van Beek.
Cursisten van Eva Lensink deden studie naar bovengenoemde kunstenaars, en hebben de techniek vervolgens ingezet om zelf tot nieuwe beeldende ideeën te komen.
De gemaakte collages kunnen gezien worden als zelfstandige werken, maar kunnen ook dienen als uitgangspunt en inspiratie voor schilderijen.
Kumulusgebouw
In het nieuwe seizoen beginnen we met het schetsen van het Gebouw en het tegen een zwarte achtergrond met paletmes schilderen zoals Manet de kathedraal van Rouen in tientallen verschillende 'moods' schilderde.
In het nieuwe seizoen beginnen we met het schetsen van het Gebouw en het tegen een zwarte achtergrond met paletmes schilderen zoals Manet de kathedraal van Rouen in tientallen verschillende 'moods' schilderde.
2015-2016
Materieschilderkunst
Na bestudering van werken van Dubuffet, Fautrier, Tapiès en Burri, gaan we aan het werk met textuur. Dit is de waarneembare, vaak natuurlijke oppervlaktestructuur van een materiaal, bv metselwerk, voegwerk, ribbels in het strandzand, de nerven en noesten in hout etc. Wij noemen dit materieschilderkunst.
Werkman
Het werk van H.N.Werkman 1882 - 1945, drukker en schilder in Groningen, lid van De Ploeg, en met name zijn 'druksels' is het onderwerp in februari en maart. N.a.v. de schetsen van een model, maken we sjablonen, die we met blockprint gaan afdrukken. Ook eigen onderwerpen worden gebruikt.
Portret
In december 2015 bestuderen we het werk van de schilder Sierk Schröder. Daarna proberen we een portret te schilderen dat op ongeveer dezelfde wijze is opgebouwd.
Intimiteit
Het Kumulus jaarthema 2015-2016 is Intimiteit, door ons geïnterpreteerd als, klein, intiem. Dit resulteerde in de eerste themacyclus van drie weken in kleine miniatuurtjes geschilderd op heel glad geschuurde paneeltjes.
resultaten