De Maandag groep is al heel lang bij elkaar, maar wisselt ook van samenstelling. Zowel ervaren als beginnende schilders zijn er welkom. Zie ook: Vrij werk
Het thema van seizoen '24-'25 Taal en Beeld
week 1 Collage-opdracht/tekst en verf. Op de Titelpagina een werk van Dorothee Gare
zie verder Jaarprogramma bij Over Eva
zie verder Jaarprogramma bij Over Eva
Seizoen '23 - '24
week 20 t/ m 22 26-2 t/m 14-3. Buiten je comfortzone. Werken op groot formaat.
door Margot
100 x 180 cm, door Lous
door Dorothee
Week 14 t/m 16 8/1 - 25-1 2024 Etsen op perspex (etslokaal)
Week 8 t/m 10 13/11-30/11 Temperaverf maken, Icoon schilderen op hout
De Ikoonschilder (het Griekse eikoon betekent portret of gelijkenis) was niet bezig de werkelijkheid weer te geven maar probeerde een beeld neer te zetten van een ongeziene werkelijkheid.
De ikoonschilder was zich sterk bewust van de traditie van het schilderen van een ikoon en was in principe niet vrij uitdrukking te geven aan een eigen verbeeldingswereld.
Een ikoon was altijd een kopie van een andere ikoon.
Toch zijn er veel verschillen in kleurgebruik in de voorstellingen te zien. Waarschijnlijk komt dit doordat de pigmenten die gebruikt werden door de schilders, in de directe omgeving van de kloosters gedolven of gemaakt werden.
[21:41, 10-11-2023] Eva Lensink: Dag allemaal , hierbij nog even wat nadere info over de les van komende week.
We bekijken verschillende iconen.
Wellicht heb je zelf ook favorieten gevonden.
Daarna beginnen met het preparen van je plankje. Nodig:
- plankje
- gesso of evt witte acrylverf
- schuurpapier
- brede kwast
Vervolgens zetten we het ontwerp van je icoon (ik heb evt diverse voorbeelden bij me die je direct over kan nemen) met carbonpapier of via natekenen over op het plankje.
Hierna kan je van start gaan met het maken van de ei- tempera verf.
Hierbij heb je nodig:
-pigmentpoeder (ik heb ook het nodige, dat mag gebruikt)
- eieren, het liefst vers
- water, evt gedemineraliseerd
- standolie of gekookte lijnolie
- evt een middeltje om de verf langer te bewaren zoals kruidnagelolie, witte wijn of bier
- potjes om de verf in te bewaren (enkele dagen)
- paletmessen of een glazen vijzel
- een oud glasplaatje of perspex plaatje om de verf op uit te wrijven …
Voor komende week heb je nodig:
- pigmenten
- ei
- stand olie / lijnolie
- evt kruidnagelolie/ alcohol
- afsluitbare potjes
- kommetje
- paletmesjes
- plankje met voorstelling
Aan het werk
Mother and Child in Beelden aan Zee, Shell Skirt, 1975, brons. Moore: "Het Moeder en Kind thema is een van mijn twee of drie obsessies, een onuitputtelijk onderwerp. Dit heeft misschien te maken met het feit dat Madonna met kind als onderwerp vroeger zo belangrijk was in de kunst en omdat mijn liefde voor de oude meesters mij zoveel heeft geleerd. Het onderwerp is eeuwig en oneindig met zoveel sculpturale mogelijkheden - een kleine vorm in relatie tot een grote vorm- die de kleine beschermt, enzovoort. Het is zo'n rijk onderwerp, zowel menselijk als compositorisch, daarom zal ik het altijd blijven gebruiken."
Van september t/m oktober is het thema Handen, voeten, (gips) model, bewegend model
In september 2022 konden we weer aan de slag in het gebouw voorheen bekend als Kumulus. Over het algemeen kan men hiermee goed aan de slag. Anderhalve meter is makkelijk aan te houden. De organisatie was vanaf dat jaar gewijzigd. De docenten geven hun lessen als zzp-ers. Onze docente Eva Lensink doet dat onder de naam DeFluvia.
Het thema voor seizoen ‘22-‘23 was Textuur/Huid’
maart 2023 oefeningen in monoprint
vierde blok: oefeningen tegellijm en werk in de stijl van Nicholas de Staël. Een Zuidlimburgs landschap inspireerde Lous Zuiderbaan tot het werk op de homepage.
einde derde blok: glaswerk.
Als start voor het onderwerp ‘materiaal- uitdrukking’, onderdeel van het jaarthema huid/ textuur namen we als onderwerp een simpel fluitketeltje.
We zochten naar de vorm en tekenden de contouren van de fluitketel met potlood.
Vervolgens werden met kleurpotlood de schaduwen, de lichtpartijen en de verschillende kleurschakeringen toegevoegd. Met kleurpotlood kunnen meerdere dunne lagen over elkaar heen gezet worden, het zgn ‘glaceren’. Het was soms even zoeken maar het glanzende metaal werd overtuigend weergegeven!
We zochten naar de vorm en tekenden de contouren van de fluitketel met potlood.
Vervolgens werden met kleurpotlood de schaduwen, de lichtpartijen en de verschillende kleurschakeringen toegevoegd. Met kleurpotlood kunnen meerdere dunne lagen over elkaar heen gezet worden, het zgn ‘glaceren’. Het was soms even zoeken maar het glanzende metaal werd overtuigend weergegeven!
31 oktober - 17 november 2de blok
Het werk van Marc Mulders is uitgangspunt bij het tweede blok over structuur/huid.
Deze Nederlandse kunstenaar laat zich in zijn werk inspireren door natuur en religie en raakt met zijn schilderijen aan de thema’s kwetsbaarheid en troost.
De schilderijen van bv zonnebloemen en vissen bestaan (naast aquarellen) uit pasteuze lagen olieverf die met het paletmes veelal nat in nat opgebracht zijn.
Het werk van Marc Mulders is uitgangspunt bij het tweede blok over structuur/huid.
Deze Nederlandse kunstenaar laat zich in zijn werk inspireren door natuur en religie en raakt met zijn schilderijen aan de thema’s kwetsbaarheid en troost.
De schilderijen van bv zonnebloemen en vissen bestaan (naast aquarellen) uit pasteuze lagen olieverf die met het paletmes veelal nat in nat opgebracht zijn.
12 september - 29 september 1ste blok
In het eerste blok van dit jaar kijken we heel letterlijk naar huid, onze eigen huid en die van anderen.
Na bestudering van oa werk van kunstenares Marja Zomer maken we een zelfportret waarbij een deel van het gezicht wordt uitgewerkt. Uitdaging is zoveel mogelijk kleuren en tinten in de huid te ontdekken.
Vervolgens gaan we, naar aanleiding van werk van de Britse kunstenares Lynette Yiadom-Boakye op dezelfde studieuze manier aan de slag met het weergeven van een donkere huid .
2021 - 2022
Het thema van de laatste periode van het vorige schilderjaar was ‘Ongekende kunst / Her story’.
28 maart - 11 april 2022
Frida Kahlo in haar realistische schilderijen van doorgesneden fruit.
7 - 21 februari 2022
Alida Pott (Groningen 1888) was vanaf 1918 lid van de bekende Groningse schildergroep ‘De Ploeg’.
Ze had een geheel eigen stijl, fijntjes, transparant en met een zeer beheerste penseelstreek.
Haar gestileerde landschappen en portretten balanceren op de grens van realistisch en abstract.
Alida Pott (Groningen 1888) was vanaf 1918 lid van de bekende Groningse schildergroep ‘De Ploeg’.
Ze had een geheel eigen stijl, fijntjes, transparant en met een zeer beheerste penseelstreek.
Haar gestileerde landschappen en portretten balanceren op de grens van realistisch en abstract.
13 dec - 10 januari Georgia O'Keefe
1 - 15 november Margaret Kilgallen, handpainted signs
week 3, 4 en 5 Eigen onderwerp
In week 2 en 3 bekijken we werk van de Finse kunstenares Anita Snelmann.
Ook deze generatiegenoot van Van der Heyden schildert bloemen.
Aanvankelijk lijkt hun beider stijl wat op elkaar. Snelmann echter verhuist vanuit Finland naar Ibiza. Haar kleurgebruik verandert sterk mede door het warme licht op het warme eilanden: geel wordt de hoofdkleur waarmee ze werkt.
Opdracht:
Schilder een stilleven of bloemstilleven waarbij het gebruik van de kleur geel overheerst. Let op wat lege plekken
(canvas) met het werk kunnen doen.
Week 1
We starten met het bekijken van leven en werk van de Limburgse kunstenares Marianne van der Heyden.
Zij werd in 1922 geboren in Kerkrade en was naast schilderes ook grafica en glaskunstenares.
Aan de universiteit van Maastricht promoveerde Lies Netel onlangs op de nalatenschap van de relatief onbekend gebleven Marianne van der Heyden. Hierdoor weten we nu meer van deze getalenteerde kunstenares.
Opdracht les 1: Marianne van der Heyden schilderde regelmatig portretten, vaak met een deel van een interieur of bloemstilleven op de achtergrond.
Schilder een van je mede cursisten samen met de bos bloemen die op tafel in het lokaal staat.
Laat je inspireren door de stijl van Van der Heyden.
We starten met het bekijken van leven en werk van de Limburgse kunstenares Marianne van der Heyden.
Zij werd in 1922 geboren in Kerkrade en was naast schilderes ook grafica en glaskunstenares.
Aan de universiteit van Maastricht promoveerde Lies Netel onlangs op de nalatenschap van de relatief onbekend gebleven Marianne van der Heyden. Hierdoor weten we nu meer van deze getalenteerde kunstenares.
Opdracht les 1: Marianne van der Heyden schilderde regelmatig portretten, vaak met een deel van een interieur of bloemstilleven op de achtergrond.
Schilder een van je mede cursisten samen met de bos bloemen die op tafel in het lokaal staat.
Laat je inspireren door de stijl van Van der Heyden.
2020-2021
Dit jaar werd vooral bepaald door de Corona pandemie. Eva heeft dit mooi opgelost door on-line onderwerpen aan te dragen waarmee eenieder aan de slag kon. Zie verder de pagina Coronakunst
Dit jaar werd vooral bepaald door de Corona pandemie. Eva heeft dit mooi opgelost door on-line onderwerpen aan te dragen waarmee eenieder aan de slag kon. Zie verder de pagina Coronakunst
Het thema dit seizoen is: Japan
Gedurende 27 weken verdiepen we ons in clusters van drie weken, afgewisseld met drie weken vrij werk, in vier aspecten van de Japanse kunst. 1. Sumi-e (inkt, penseel, papier, natuur), 2. Ukiyo-e, 17de eeuw, prentkunst, (plat, grafisch, lino, rijstpapier), 3. Japonisme (begrippen 1845) en 4. Modern Japan (toegevoegd Hari-e)
Gedurende 27 weken verdiepen we ons in clusters van drie weken, afgewisseld met drie weken vrij werk, in vier aspecten van de Japanse kunst. 1. Sumi-e (inkt, penseel, papier, natuur), 2. Ukiyo-e, 17de eeuw, prentkunst, (plat, grafisch, lino, rijstpapier), 3. Japonisme (begrippen 1845) en 4. Modern Japan (toegevoegd Hari-e)
Ukiyo-e
Goeiemorgen lieve schilders in dit nieuwe jaar.
Vanochtend zouden we ‘live’ beginnen met een nieuwe opdracht. Maar de gebouwen van Kumulus zijn helaas nog dicht, dus we starten middels deze app.
Bovenstaand filmpje geeft een uitleg over ‘Ukiyo-e’, de Japanse print-techniek waardoor we ons bij deze opdracht laten inspireren.
In plaats van de zeer bewerkelijke techniek van houtsnede gaan wij aan de slag met lino.
Net als de houtsnede is de linosnede een zgn ‘hoogdruktechniek’. Dat wil zeggen dat de delen die ‘hoog’ blijven bij de lino de kleur van de inkt krijgen, de delen die je weghaalt krijgen de kleur van het papier.
De lino die je gaat maken heeft minimaal twee kleuren: de kleur van je inkt en de kleur van je papier.
Het maken van een precieze meer-kleurenlino vergt wat ervaring, maar ook op een eenvoudige manier kan je extra kleur toevoegen.
Je kan bv een extra plaatje snijden met een middenkleur, die niet precies hoeft te ‘passen’ in de vlakken. Ook een plaatje afdrukken 1 onderkleur (anders dan de papier kleur) is een optie.
Verder is er natuurlijk niets op tegen je lino in te kleuren met bv aquarelverf of kleurpotlood.
Bij het maken van een lino is het handig eerst een ontwerp te maken, met bv verf of stift. In het artikel aan het begin van mijn app lees je dat ook de Japanners op deze manier te werk gaan, onder de naam ‘hanshita-e’.
Het ontwerp zet je over op je lino, dat gaat handig met stift.
De delen die he wegsnijdt krijgen de kleur van het papier, dat wat blijft de kleur van je inkt.
Bedenk je dat de voorstelling in spiegelbeeld op je papier komt.
Het afdrukken kan met de bolle kant van een lepel, of over een poosje weer op Kumulus met de drukpers.
De opdracht is een lino te maken in minimaal twee kleuren, met een Japans thema. Dit kan zijn : een voorwerp, architectuur of natuur.
Ter inspiratie stuur ik je wat voorbeelden.
Bij het eerste voorbeeld zit ook de plaat lino ter verduidelijking.
Veel plezier en succes!
Eva
Goeiemorgen lieve schilders in dit nieuwe jaar.
Vanochtend zouden we ‘live’ beginnen met een nieuwe opdracht. Maar de gebouwen van Kumulus zijn helaas nog dicht, dus we starten middels deze app.
Bovenstaand filmpje geeft een uitleg over ‘Ukiyo-e’, de Japanse print-techniek waardoor we ons bij deze opdracht laten inspireren.
In plaats van de zeer bewerkelijke techniek van houtsnede gaan wij aan de slag met lino.
Net als de houtsnede is de linosnede een zgn ‘hoogdruktechniek’. Dat wil zeggen dat de delen die ‘hoog’ blijven bij de lino de kleur van de inkt krijgen, de delen die je weghaalt krijgen de kleur van het papier.
De lino die je gaat maken heeft minimaal twee kleuren: de kleur van je inkt en de kleur van je papier.
Het maken van een precieze meer-kleurenlino vergt wat ervaring, maar ook op een eenvoudige manier kan je extra kleur toevoegen.
Je kan bv een extra plaatje snijden met een middenkleur, die niet precies hoeft te ‘passen’ in de vlakken. Ook een plaatje afdrukken 1 onderkleur (anders dan de papier kleur) is een optie.
Verder is er natuurlijk niets op tegen je lino in te kleuren met bv aquarelverf of kleurpotlood.
Bij het maken van een lino is het handig eerst een ontwerp te maken, met bv verf of stift. In het artikel aan het begin van mijn app lees je dat ook de Japanners op deze manier te werk gaan, onder de naam ‘hanshita-e’.
Het ontwerp zet je over op je lino, dat gaat handig met stift.
De delen die he wegsnijdt krijgen de kleur van het papier, dat wat blijft de kleur van je inkt.
Bedenk je dat de voorstelling in spiegelbeeld op je papier komt.
Het afdrukken kan met de bolle kant van een lepel, of over een poosje weer op Kumulus met de drukpers.
De opdracht is een lino te maken in minimaal twee kleuren, met een Japans thema. Dit kan zijn : een voorwerp, architectuur of natuur.
Ter inspiratie stuur ik je wat voorbeelden.
Bij het eerste voorbeeld zit ook de plaat lino ter verduidelijking.
Veel plezier en succes!
Eva
Hari-e
In verband met onzekere omstandigheden zijn de plannen wat gewijzigd. In navolging van de Japanse kunstenaar Masayase Uchida gaan we deze drie weken gebruik maken van zijn collagetechnieken, wat ook mooi aansluit op het werk van Dorine van der Ploeg. Als onderwerp kiezen we het landschap rond de Hoge en Lage Fronten in Maastricht. Fortificaties uit de 16de en 17de eeuw waarin zich ook mooie natuur heeft ontwikkeld. We wandelen door het gebied en maken foto's om te gebruiken.
In verband met onzekere omstandigheden zijn de plannen wat gewijzigd. In navolging van de Japanse kunstenaar Masayase Uchida gaan we deze drie weken gebruik maken van zijn collagetechnieken, wat ook mooi aansluit op het werk van Dorine van der Ploeg. Als onderwerp kiezen we het landschap rond de Hoge en Lage Fronten in Maastricht. Fortificaties uit de 16de en 17de eeuw waarin zich ook mooie natuur heeft ontwikkeld. We wandelen door het gebied en maken foto's om te gebruiken.
1. Sumi-e
Overzicht seizoen 2019 - 2020 (zie vanaf maart samen met andere groepen onder CoronaKunst)
Het thema van dit schilderseizoen is kleur. In september Geel oktober - november alle kleuren met knipsels geverfde vellen papier, december - januari zwart. Februari bijna wit
Voor de kleur wit bekijken we voorbeelden van de schilders Kuitenbrouwer en Jan v.d.Kooi.
Ook hier weer verrassende resultaten!
Ook hier weer verrassende resultaten!
Voor de kleur zwart gaan we de nacht schilderen. Peindre la nuit. dec. 2019 - januari 2020
Dat hoeft niet altijd (meestal niet) met zwart te gebeuren.
Dat hoeft niet altijd (meestal niet) met zwart te gebeuren.
N.a.v. het werk van kunstenares Dorine van der Ploeg gaan we werken met collages van zelfgeschilderde vellen papier geplakt in een compositie naar eigen ontwerp. oktober - november 2019
Aan het werk
Resultaten
We beginnen dit jaar met Geel n.a.v. de zonnebloemen van Van Gogh september 2019
2015 - 2019
Dieren in de kunst maart - april 2019
We passen de techniek monotype toe op door ons uitgezochte en getekende afbeeldingen van dieren. In de tweede week hebben we de beschikking over een tiental opgezette dieren uit het Natuurhistorisch Museum in Maastricht
Jan Beutener februari - maart 2019
Jan Beutener maakt sterke, stille en ingetogen schilderijen. Hij zoemt in op een beeld waardoor men allereerst een interessante vlakverdeling ziet en bij nader inzien spannende uitgewerkte details ontdekt.
Aan het werk
Aan het werk
Resultaten
Sporen december - januari 2019
Door portretten van mensen die het leven geleefd hebben beelden we het jaarthema 'Sporen' uit. Met dun papier, vermengd met gesso, brengen we rimpels en contouren aan in het gezicht, waarna we met acryl het portret schilderen.
à la Thiebaud oktober - november 2018
Naar aanleiding van de tentoonstelling over de Amerikaanse schilder Wayne Thiebaud in Museum Voorlinden bestuderen we zijn manier van werken. Eerst een schets in houtskool (van een 'suikerzoen') om donker en licht van elkaar te scheiden. De volgende week neemt ieder een eigen onderwerp, eerst in acryl met zwart en wit, daarna in olieverf met kleur.
Aan het werk
Resultaten
|
|
à la Oepts september 2018
Willem Antonie Oepts, Nederlands kunstenaar, schilderde na 1945 vele geabstraheerd en zonovergoten landschappen voornamelijk in Zuid-Frankrijk; een uitgesproken colorist. We schilderen onze eigen beelden in zijn stijl. Om onze manier van kijken te analyseren beginnen we met een oefening. Per tweetal beschrijft de een een schilderij dat de ander moet tekenen. Zowel het beschrijven als het tekenen blijkt heel moeilijk.
Werk 2017-2018
Naaktmodel à la prima maart
In maart schilderen we een naaktmodel à la prima, dwz in één keer in olieverf op doek. De eerste week beginnen met een oefening van een foto van een model. Daarna van een levend model. Is een stuk moeilijker dan van een plaatje. De laatste week schildert iedereen à la prima onze Paula.
Paint it soft januari
We bestuderen het werk van kunstenaars die schilderen met werken in textiel combineren, zoals Berend Strik, Keetje Mans, Tapies e.a. We bezoeken het atelier van René Claessen die ruimtewerking creëert door te borduren op olieverfportretten op gaas.
We bestuderen het werk van kunstenaars die schilderen met werken in textiel combineren, zoals Berend Strik, Keetje Mans, Tapies e.a. We bezoeken het atelier van René Claessen die ruimtewerking creëert door te borduren op olieverfportretten op gaas.
Lino/drukinkt op rijstpapier november
Na een aantal weken eigen werk gaan we in november hard aan de gang met lino/drukinkt op rijstpapier
In oktober schilderen en tekenen met inkt/acryl op papier op het ritme of de sfeer van muziek. Om te beginnen met het ontdekken van het ritme van je eigen handschrift. We schilderen ook met lange stok.
We beginnen het jaar met houtskooltechnieken à la Matisse, Reini Spoelsta en/of eigen ontwerp (werk volgt)
2016-2017
Braque, spelen met vormen maart
We bestuderen werk van de schilder Braque, gemaakt rond 1925. Opvallend hierbij zijn de verschillende perspectieven die de kunstenaar hanteert, alsook zijn uitgesproken gebruik van lichte en donkere partijen.
We maken schetsen met houtskool naar aanleiding van een stilleven, en letten hierbij op compositie en vormgebruik. Vervolgens werken we met zwarte en witte acryl, of met papier, op grijs karton, om zo de zwart/wit verdeling te bepalen. Hierna wordt een eindwerk gemaakt met olieverf op doek.
We bestuderen werk van de schilder Braque, gemaakt rond 1925. Opvallend hierbij zijn de verschillende perspectieven die de kunstenaar hanteert, alsook zijn uitgesproken gebruik van lichte en donkere partijen.
We maken schetsen met houtskool naar aanleiding van een stilleven, en letten hierbij op compositie en vormgebruik. Vervolgens werken we met zwarte en witte acryl, of met papier, op grijs karton, om zo de zwart/wit verdeling te bepalen. Hierna wordt een eindwerk gemaakt met olieverf op doek.
Detail van het gebouw januari (zie ook september)
In het kader van het jaarthema 'De Fenix' hebben de cursisten van Eva Lensink zich, gezien het feit dat het een enigszins spannend jaar was voor Kumulus, bezig gehouden met 'ons' gebouw aan de Herbenusstraat. Dat deze prachtige plek, zowel van buiten als binnen, voor veel beeldende inspiratie zorgt is af te lezen aan het werk dat hier getoond wordt.
De schilderijen van het exterieur van het gebouw laten de plek vooral herkenbaar zien.
Bij het schilderen van het interieur is een ogenschijnlijk onbelangrijk detail omgezet tot een interessant beeld, dat de schoonheid van dit detail zichtbaar maakt.
model december
In december beginnen we met modeltekenen. Houtskool of conté, verschillende standen en invalshoeken. Als laatste het model in een gebloemde kimono. Dit gaan we later uitwerken in olie of acryl met twee uitgangspunten: 1. het model en de achtergrond krijgen evenveel aandacht, in de eerste plaats gaat het over verf en 2. model is het onderwerp.
collages oktober - november
Het maken van collages is een techniek die in de kunst veelvuldig gebruikt wordt.
In de vorige eeuw werkten onder andere schilders als Picasso, Bracque en Gris met collage.
Ook in de hedendaagse kunst is het een veel gebruikte werkvorm; zie meer Saskia Olde Wolbers, Jordan Clark en Ruth van Beek.
Cursisten van Eva Lensink deden studie naar bovengenoemde kunstenaars, en hebben de techniek vervolgens ingezet om zelf tot nieuwe beeldende ideeën te komen.
De gemaakte collages kunnen gezien worden als zelfstandige werken, maar kunnen ook dienen als uitgangspunt en inspiratie voor schilderijen.
aan het werk
resultaten
resultaten
Kumulusgebouw september
In het nieuwe seizoen beginnen we met het schetsen van het Gebouw en het tegen een zwarte achtergrond met paletmes schilderen zoals Manet de kathedraal van Rouen in tientallen verschillende 'moods' schilderde.
In het nieuwe seizoen beginnen we met het schetsen van het Gebouw en het tegen een zwarte achtergrond met paletmes schilderen zoals Manet de kathedraal van Rouen in tientallen verschillende 'moods' schilderde.
aan het werk
resultaten
2015-2016
Werkman
Het werk van H.N.Werkman 1882 - 1945, drukker en schilder in Groningen, lid van De Ploeg, en met name zijn 'druksels' is het onderwerp in februari en maart. N.a.v. de schetsen van een model, maken we sjablonen, die we met blockprint gaan afdrukken. Ook eigen onderwerpen worden gebruikt. Werkman's Chassidische Legenden inspireerden Lous Zuiderbaan tot een serie van 6 'druksels' over de tochten van de Syrische vluchtelingen.
aan het werk
|
resultaten
|
De Vlucht
Portret
In december 2015 bestudeerden we het werk van de schilder Sierk Schröder. Daarna proberen we een portret te schilderen dat op ongeveer dezelfde wijze is opgebouwd.
Intimiteit
Het Kumulus jaarthema 2015-2016 is Intimiteit, door ons geïnterpreteerd als, klein, intiem. Dit resulteerde in de eerste themacyclus van drie weken in kleine miniatuurtjes op heel glad geschuurde paneeltjes geschilderd.
resultaten