De donderdag groep heeft een internationaal karakter. De voertaal was voornamelijk Engels, maar ook Italiaans, Frans en Spaans is te horen. De meeste cursisten kunnen tegenwoordig wel Nederlands spreken en gelukkig heeft hun kunst geen nadere uitleg nodig! Zie ook vrij werk.
Het thema van seizoen '24-'25 is Taal en Beeld
Het thema van seizoen '24-'25 is Taal en Beeld
week 1 Collage-opdracht/tekst en verf.
zie verder Jaarprogramma
zie verder Jaarprogramma
Seizoen '23 - '24
week 20 t/ m 22 26-2 t/m 14-3. Buiten je comfortzone. Werken op groot formaat.
Week 14 t/m 16 8/1 - 25-1 2024 Etsen op perspex (etslokaal)
week 8 t/m 10 13/11-30/11 Temperaverf maken, Icoon schilderen op hout
(Zie voor verdere uitleg bij de Maandaggroep)
week 8 t/m 10 13/11-30/11 Temperaverf maken, Icoon schilderen op hout
(Zie voor verdere uitleg bij de Maandaggroep)
Resultaten
Van september t/m oktober is het thema Handen, voeten, (gips) model, bewegend model
Vrije Academie Maastricht
In september 2022 konden we weer aan de slag in het gebouw voorheen bekend als Kumulus. Over het algemeen kon men hiermee goed aan de slag. Anderhalve meter is makkelijk aan te houden. De organisatie is vanaf dat jaar gewijzigd. De docenten geven hun lessen als zzp-ers. Onze docente Eva Lensink doet dat onder de naam DeFluvia.
Het thema voor seizoen ‘22-‘23 was Textuur/Huid’
maart 2023 hoogdruk, rubbing
opdracht tegellijm
febr. maart 2023 werk à la De Staël
12 dec. - 12 jan 2023 derde blok
Als start voor het onderwerp ‘materiaal- uitdrukking’, onderdeel van het jaarthema huid/ textuur namen we als onderwerp een simpel fluitketeltje. En later glas.
We zochten naar de vorm en tekenden de contouren van de fluitketel met potlood.
Vervolgens werden met kleurpotlood de schaduwen, de lichtpartijen en de verschillende kleurschakeringen toegevoegd. Met kleurpotlood kunnen meerdere dunne lagen over elkaar heen gezet worden, het zgn ‘glaceren’. Het was soms even zoeken maar het glanzende metaal werd overtuigend weergegeven!
31 oktober - 17 november 2de blok
Het werk van Marc Mulders is uitgangspunt bij het tweede blok over structuur/huid.
Deze Nederlandse kunstenaar laat zich in zijn werk inspireren door natuur en religie en raakt met zijn schilderijen aan de thema’s kwetsbaarheid en troost.
De schilderijen van bv zonnebloemen en vissen bestaan (naast aquarellen) uit pasteuze lagen olieverf die met het paletmes veelal nat in nat opgebracht zijn.
12 september - 29 september 1ste blok
In het eerste blok van dit jaar kijken we heel letterlijk naar huid, onze eigen huid en die van anderen.
Na bestudering van oa werk van kunstenares Marja Zomer maken we een zelfportret waarbij een deel van het gezicht wordt uitgewerkt. Uitdaging is zoveel mogelijk kleuren en tinten in de huid te ontdekken.
Vervolgens gaan we, naar aanleiding van werk van de Britse kunstenares Lynette Yiadom-Boakye op dezelfde studieuze manier aan de slag met het weergeven van een donkere huid.
2021 -2022
Het thema was: Ongekende kunst / Vrouwen
7-21 februari
Het thema was: Ongekende kunst / Vrouwen
7-21 februari
Alida Pott (Groningen 1888) was vanaf 1918 lid van de bekende Groningse schildergroep ‘De Ploeg’.
Ze had een geheel eigen stijl , fijntjes , transparant en met een zeer beheerste penseelstreek.
Haar gestileerde landschappen en portretten balanceren op de grens van realistisch en abstract.
Ze had een geheel eigen stijl , fijntjes , transparant en met een zeer beheerste penseelstreek.
Haar gestileerde landschappen en portretten balanceren op de grens van realistisch en abstract.
13 dec - 10 januari Georgia O'Keefe
week 6 Margaret Kilgallen, handpainted signs
week 3, 4 en 5 Eigen onderwerp
In week 2 en 3 bekijken we werk van de Finse kunstenares Anita Snelmann.
Ook deze generatiegenoot van Van der Heyden schildert bloemen.
Aanvankelijk lijkt hun beider stijl wat op elkaar. Snelmann echter verhuist vanuit Finland naar Ibiza. Haar kleurgebruik verandert sterk mede door het warme licht op het warme eilanden: geel wordt de hoofdkleur waarmee ze werkt.
Opdracht:
Schilder een stilleven of bloemstilleven waarbij het gebruik van de kleur geel overheerst. Let op wat lege plekken
(canvas) met het werk kunnen doen.
Ook deze generatiegenoot van Van der Heyden schildert bloemen.
Aanvankelijk lijkt hun beider stijl wat op elkaar. Snelmann echter verhuist vanuit Finland naar Ibiza. Haar kleurgebruik verandert sterk mede door het warme licht op het warme eilanden: geel wordt de hoofdkleur waarmee ze werkt.
Opdracht:
Schilder een stilleven of bloemstilleven waarbij het gebruik van de kleur geel overheerst. Let op wat lege plekken
(canvas) met het werk kunnen doen.
Week 1
We starten met het bekijken van leven en werk van de Limburgse kunstenares Marianne van der Heyden.
Zij werd in 1922 geboren in Kerkrade en was naast schilderes ook grafica en glaskunstenares.
Aan de universiteit van Maastricht promoveerde Lies Netel onlangs op de nalatenschap van de relatief onbekend gebleven Marianne van der Heyden. Hierdoor weten we nu meer van deze getalenteerde kunstenares.
Opdracht les 1: Marianne van der Heyden schilderde regelmatig portretten, vaak met een deel van een interieur of bloemstilleven op de achtergrond.
Schilder een van je mede cursisten samen met de bos bloemen die op tafel in het lokaal staat.
Laat je inspireren door de stijl van Van der Heyden.
We starten met het bekijken van leven en werk van de Limburgse kunstenares Marianne van der Heyden.
Zij werd in 1922 geboren in Kerkrade en was naast schilderes ook grafica en glaskunstenares.
Aan de universiteit van Maastricht promoveerde Lies Netel onlangs op de nalatenschap van de relatief onbekend gebleven Marianne van der Heyden. Hierdoor weten we nu meer van deze getalenteerde kunstenares.
Opdracht les 1: Marianne van der Heyden schilderde regelmatig portretten, vaak met een deel van een interieur of bloemstilleven op de achtergrond.
Schilder een van je mede cursisten samen met de bos bloemen die op tafel in het lokaal staat.
Laat je inspireren door de stijl van Van der Heyden.
2020-2021
Dit jaar werd vooral bepaald door de Corona pandemie. Eva heeft dit mooi opgelost door on-line onderwerpen aan te dragen waarmee eenieder aan de slag kon. Zie verder de pagina Coronakunst
Dit jaar werd vooral bepaald door de Corona pandemie. Eva heeft dit mooi opgelost door on-line onderwerpen aan te dragen waarmee eenieder aan de slag kon. Zie verder de pagina Coronakunst
Het thema dit seizoen is: Japan
Gedurende 27 weken verdiepen we ons in clusters van drie weken, afgewisseld met drie weken vrij werk, in vier aspecten van de Japanse kunst. 1. Sumi-e (inkt, penseel, papier, natuur), 2. Ukiyo-e, 17de eeuw, prentkunst, (plat, grafisch, lino, rijstpapier), 3. Japonisme (begrippen 1845) en 4. Modern Japan en Hari-e
Gedurende 27 weken verdiepen we ons in clusters van drie weken, afgewisseld met drie weken vrij werk, in vier aspecten van de Japanse kunst. 1. Sumi-e (inkt, penseel, papier, natuur), 2. Ukiyo-e, 17de eeuw, prentkunst, (plat, grafisch, lino, rijstpapier), 3. Japonisme (begrippen 1845) en 4. Modern Japan en Hari-e
Ukiyo-e
Goeiemorgen lieve schilders in dit nieuwe jaar.
Vanochtend zouden we ‘live’ beginnen met een nieuwe opdracht. Maar de gebouwen van Kumulus zijn helaas nog dicht, dus we starten middels deze app.
Bovenstaand filmpje geeft een uitleg over ‘Ukiyo-e’, de Japanse print-techniek waardoor we ons bij deze opdracht laten inspireren.
In plaats van de zeer bewerkelijke techniek van houtsnede gaan wij aan de slag met lino.
Net als de houtsnede is de linosnede een zgn ‘hoogdruktechniek’. Dat wil zeggen dat de delen die ‘hoog’ blijven bij de lino de kleur van de inkt krijgen, de delen die je weghaalt krijgen de kleur van het papier.
De lino die je gaat maken heeft minimaal twee kleuren: de kleur van je inkt en de kleur van je papier.
Het maken van een precieze meer-kleurenlino vergt wat ervaring, maar ook op een eenvoudige manier kan je extra kleur toevoegen.
Je kan bv een extra plaatje snijden met een middenkleur, die niet precies hoeft te ‘passen’ in de vlakken. Ook een plaatje afdrukken 1 onderkleur (anders dan de papier kleur) is een optie.
Verder is er natuurlijk niets op tegen je lino in te kleuren met bv aquarelverf of kleurpotlood.
Bij het maken van een lino is het handig eerst een ontwerp te maken, met bv verf of stift. In het artikel aan het begin van mijn app lees je dat ook de Japanners op deze manier te werk gaan, onder de naam ‘hanshita-e’.
Het ontwerp zet je over op je lino, dat gaat handig met stift.
De delen die he wegsnijdt krijgen de kleur van het papier, dat wat blijft de kleur van je inkt.
Bedenk je dat de voorstelling in spiegelbeeld op je papier komt.
Het afdrukken kan met de bolle kant van een lepel, of over een poosje weer op Kumulus met de drukpers.
De opdracht is een lino te maken in minimaal twee kleuren, met een Japans thema. Dit kan zijn : een voorwerp, architectuur of natuur.
Ter inspiratie stuur ik je wat voorbeelden.
Bij het eerste voorbeeld zit ook de plaat lino ter verduidelijking.
Veel plezier en succes!
Eva
Goeiemorgen lieve schilders in dit nieuwe jaar.
Vanochtend zouden we ‘live’ beginnen met een nieuwe opdracht. Maar de gebouwen van Kumulus zijn helaas nog dicht, dus we starten middels deze app.
Bovenstaand filmpje geeft een uitleg over ‘Ukiyo-e’, de Japanse print-techniek waardoor we ons bij deze opdracht laten inspireren.
In plaats van de zeer bewerkelijke techniek van houtsnede gaan wij aan de slag met lino.
Net als de houtsnede is de linosnede een zgn ‘hoogdruktechniek’. Dat wil zeggen dat de delen die ‘hoog’ blijven bij de lino de kleur van de inkt krijgen, de delen die je weghaalt krijgen de kleur van het papier.
De lino die je gaat maken heeft minimaal twee kleuren: de kleur van je inkt en de kleur van je papier.
Het maken van een precieze meer-kleurenlino vergt wat ervaring, maar ook op een eenvoudige manier kan je extra kleur toevoegen.
Je kan bv een extra plaatje snijden met een middenkleur, die niet precies hoeft te ‘passen’ in de vlakken. Ook een plaatje afdrukken 1 onderkleur (anders dan de papier kleur) is een optie.
Verder is er natuurlijk niets op tegen je lino in te kleuren met bv aquarelverf of kleurpotlood.
Bij het maken van een lino is het handig eerst een ontwerp te maken, met bv verf of stift. In het artikel aan het begin van mijn app lees je dat ook de Japanners op deze manier te werk gaan, onder de naam ‘hanshita-e’.
Het ontwerp zet je over op je lino, dat gaat handig met stift.
De delen die he wegsnijdt krijgen de kleur van het papier, dat wat blijft de kleur van je inkt.
Bedenk je dat de voorstelling in spiegelbeeld op je papier komt.
Het afdrukken kan met de bolle kant van een lepel, of over een poosje weer op Kumulus met de drukpers.
De opdracht is een lino te maken in minimaal twee kleuren, met een Japans thema. Dit kan zijn : een voorwerp, architectuur of natuur.
Ter inspiratie stuur ik je wat voorbeelden.
Bij het eerste voorbeeld zit ook de plaat lino ter verduidelijking.
Veel plezier en succes!
Eva
Hari-e
In verband met onzekere omstandigheden zijn de plannen wat gewijzigd. In navolging van de Japanse kunstenaar Masayase Uchida gaan we deze drie weken gebruik maken van zijn collagetechnieken, wat ook mooi aansluit op het werk van Dorine van der Ploeg. Als onderwerp kiezen we het landschap rond de Hoge en Lage Fronten in Maastricht. Fortificaties uit de 16de en 17de eeuw waarin zich ook mooie natuur heeft ontwikkeld. We wandelen door het gebied en maken foto's om te gebruiken.
In verband met onzekere omstandigheden zijn de plannen wat gewijzigd. In navolging van de Japanse kunstenaar Masayase Uchida gaan we deze drie weken gebruik maken van zijn collagetechnieken, wat ook mooi aansluit op het werk van Dorine van der Ploeg. Als onderwerp kiezen we het landschap rond de Hoge en Lage Fronten in Maastricht. Fortificaties uit de 16de en 17de eeuw waarin zich ook mooie natuur heeft ontwikkeld. We wandelen door het gebied en maken foto's om te gebruiken.
1. Sumi-e
This seasons theme is colour
Having looked at Dorine van der Ploeg at work we paint sheets of paper in different colours, cut forms and paste them on paper in our own compositions. October - November 2019
We start this year with Yellow as Van Gogh's Sunflowers September 2019
2015 - 2019
Jan Beutener February - March 2019
Jan Beutener makes strong, still and subdued paintings. He closes in upon an image causing one first of all to see interesting level planes and looking closely to observe exciting details.
Traces December 2018 - January 2019
By portraits of people who experienced life we depict 'Traces', the theme of this year. With thin paper mixed with gesso, we mould wrinkles and contours in the face. Then we paint the portrait in acrylic or oils.
à la Thiebaud October - November 2018
We study the American painter Wayne Thiebaud's working-method in connection with his exhibition in Museum Voorlinden. First a sketch in charcoal to define the dark and light details. Then we all paint our own subject, first in acrylic with black and white, then in oils with colour.
à la Oepts September 2018
Willem Anthonie Oepts, Dutch painter working in de South of France after World War II. A pronounced colorist. Using our own pictures we try to paint in his style.
Willem Anthonie Oepts, Dutch painter working in de South of France after World War II. A pronounced colorist. Using our own pictures we try to paint in his style.
Work 2017-2018
November and December sees us hard at work with lino with remarkable results
November and December sees us hard at work with lino with remarkable results
Listening to music we notice that our painting and sketching changes in atmosphere. Enlarging bits of your handwriting you notice that your painting style has a similar rithm.
In September we start with charcoal techniques after Matisse and Reini Spoelstra or using one's own design
2016-2017
Braque, playing with form March
We study work by the painter Braque, made around 1925. Notable are the different perspectives used by the artist, as are his distinct use of clear and dark parts.
We sketch with charcoal after a still life (see the examples in Maandag or Dinsdag groep), and pay attention to composition en shape. Next we work with black and white acrylic, or with paper, on grey carton to determine the black/white distribution. Then the final work is made in oil on canvas.
Braque, playing with form March
We study work by the painter Braque, made around 1925. Notable are the different perspectives used by the artist, as are his distinct use of clear and dark parts.
We sketch with charcoal after a still life (see the examples in Maandag or Dinsdag groep), and pay attention to composition en shape. Next we work with black and white acrylic, or with paper, on grey carton to determine the black/white distribution. Then the final work is made in oil on canvas.
Detail of the building January (see also September)
In accordance with this year's theme The Phoenix 'our' building in the Herbenusstraat was the subject of our art, considering also the tense situation with Kumulus. It is without a doubt a very inspiring subject as we can see in the works shown here.
From the paintings of the exterior the building is easily recognized. While in itself unimportant details of the interior
are transformed into interesting images, exposing the beauty of those details.
model December
In December we start with sketching a model. Charcoal or conté, different poses and points of view. Finally the model in a flowered kimono. Later working it out in oil or acrylic with two starting points 1. both model and background get equal attention, the focus is on the paint 2. the model is the subject.
In December we start with sketching a model. Charcoal or conté, different poses and points of view. Finally the model in a flowered kimono. Later working it out in oil or acrylic with two starting points 1. both model and background get equal attention, the focus is on the paint 2. the model is the subject.
Collages October November
Making collages is a technique often used in art.
In the last century painters like Picasso, Bracque, Gris and many others worked with collage. Also in modern art it is often used; see for instance Saskia Olde Wolbers, Jordan Clark en Ruth van Beek.
Eva Lensink's students studied these artists and used it to create new, sometimes surprising work.
These collages can be seen as images as such, but are also used as inspiration for paintings.
Making collages is a technique often used in art.
In the last century painters like Picasso, Bracque, Gris and many others worked with collage. Also in modern art it is often used; see for instance Saskia Olde Wolbers, Jordan Clark en Ruth van Beek.
Eva Lensink's students studied these artists and used it to create new, sometimes surprising work.
These collages can be seen as images as such, but are also used as inspiration for paintings.
Kumulus, the building September
In the beginning of the new season we started with sketching the Building. Then painting it against a black acrylic background in the way Manet painted the many moods of the Rouen Cathedral.
2015-2016
Werkman
We study work by H.N. Werkman, 1882 - 1945, printer and painter in Groningen, belonging to the De Ploeg group. His 'druksels' (printed art), is the subject in February and March. After sketching a model, we cut out stencils, which we will print using blockprint. We are free to use our own designs.
Portrait
Portrait
The painter Sierk Schröders' portraits inspire us and in December 2015 we have a go at it.
Intimacy
The Kumulus theme in 2015-2016 is Intimacy, interpreted as, small, intimate. This resulted in the first three week cycle in small miniatures painted on very smoothly sanded wooden panels.